Algemene voorwaarden
Fijn dat je dit document leest, je leest hierin namelijk onder welke voorwaarden ik mijn diensten en producten lever, zodat je weet wat wij van elkaar mogen verwachten.
Voor de leesbaarheid van dit document heb ik gekozen om in plaats van ‘opdrachtgever’ in de ‘jij- en wij-vorm’ te schrijven.
Waar ‘ik’ of ‘mijn’ staat, wordt mijn bedrijf Papiyon bedoeld (gevestigd in Diemen en geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 58696989).
Opbouw algemene voorwaarden
Omdat ik diverse diensten en producten lever, bestaan mijn algemene voorwaarden uit algemene en aanvullende delen.
Dat betekent ook dat mijn diensten zijn uitgesplitst in deze voorwaarden en dat de “aanvullende” bepalingen, integraal onderdeel uitmaken van de “algemene” bepalingen, tenzij anders aangegeven.
Zijn bepalingen onduidelijk? Neem dan contact met mij (Susanne van Elteren) op via mail info@papiyon.nl en dan komen we er samen vast uit.
- Inleidende bepalingen
Toepasselijkheid algemene voorwaarden
Voor alle werkzaamheden die ik in opdracht voor jou verricht (onze overeenkomst), gelden mijn voorwaarden. En, ook op vervolgopdrachten zijn mijn voorwaarden van toepassing.
Afwijken algemene voorwaarden
Ben je het oneens met een bepaling uit mijn voorwaarden en wil je van die bepaling afwijken? Dan kan dat alleen met mijn schriftelijke toestemming.
Bij afwijking van één of meerdere bepalingen van deze voorwaarden blijven de overige bepalingen altijd gelden. Ook geldt dat als één of meer bepalingen uit deze voorwaarden gedurende een periode niet stipt door mij zijn toegepast, hieraan (nu of in de toekomst) geen rechten kunnen worden ontleend.
Als in een gerechtelijke procedure één of meer bepalingen als onredelijk bezwarend worden aangemerkt blijven de overige gelden.
Naleving algemene voorwaarden
Ik heb altijd het recht op naleving van mijn voorwaarden. En als in een gerechtelijke procedure één of meer bepalingen als onredelijk bezwarend worden aangemerkt, blijven de overige bepalingen gelden.
Wijziging algemene voorwaarden
Ik kan mijn voorwaarden altijd wijzigen of aanvullen. Ik stel je tot uiterlijk tien dagen na de wijziging op de hoogte.
Bij een wezenlijke wijziging mag jij onze overeenkomst opzeggen. Blijf je daarna van mijn diensten gebruik maken, dan geef je daarmee aan dat je akkoord gaat met de wijziging.
Ben jij consument en wijzig ik mijn voorwaarden binnen drie maanden nadat wij de overeenkomst zijn aangegaan, dan mag jij de overeenkomst opzeggen als je de overeenkomst niet onder de oude voorwaarden kunt voortzetten.
Mijn aanbod
Mijn aanbod is altijd vrijblijvend en verplicht jou tot niets. Maar, het is 30 dagen geldig. Na die termijn vervalt het en mag ik een nieuw aanbod doen.
In mijn aanbod geef ik aan welke diensten door mij worden aangeboden en welke bedragen je verschuldigd bent bij het accepteren van mijn aanbod. De prijzen gelden voor de genoemde periode, tenzij anders afgesproken.
Totstandkoming overeenkomst
Onze overeenkomst komt tot stand op het moment dat jij mijn aanbod hebt aanvaard. Ik ga ervan uit dat jij mijn aanbod aanvaard als ik een duidelijk akkoord per (i.e.) e-mail ontvang of als ik uit jouw gedrag mag afleiden dat je instemt met het aanbod.
(Gedeeltelijke) annulering overeenkomst
Als je akkoord hebt gegeven op mijn aanbod, dan kun je alleen annuleren als je overgaat tot vergoeding van de al door mij uitgevoerde werkzaamheden en bij een betaling van minimaal 30% van het overeengekomen honorarium.
Daarnaast zul je ook het door mij geleden verlies, gederfde winst en/of in ieder geval de kosten die ter voorbereiding van de opdracht al zijn gemaakt vergoeden. Al betaalde gelden worden niet gerestitueerd.
Let op dat per dienst een andere voorwaarde kan gelden.
Begin overeenkomst
Na akkoord op mijn aanbod starten wij maximaal na 1 maand met de overeengekomen werkzaamheden. Als je mij niet binnen 1 maand in de gelegenheid stelt te beginnen, mag ik onze overeenkomst eenzijdig beëindigen. Let op dat in dat geval de annuleringsvoorwaarden van toepassing zijn.
Wijzigen overeenkomst
Nadat jij mijn aanbod hebt aanvaard, kun je de overeenkomst niet zomaar wijzigen. De overeenkomst kan alleen worden gewijzigd met mijn schriftelijke toestemming. Dit geldt ook voor kleine wijzigingen.
Als jij laat weten de overeenkomst te willen wijzigen kijken we samen naar de mogelijkheden, maar ik ben nooit verplicht een voorgestelde wijziging te accepteren.
Uitvoering overeenkomst
Voor een goede uitvoering van de overeenkomst heb ik van jou alle relevante informatie nodig, althans alle informatie die nodig is voor een goede uitvoering van de overeenkomst.
Denk aan doelen, een hulpvraag, een stip op de horizon. Die informatie ontvang ik graag tijdig in de door mij gewenste vorm.
Ik werk daarnaast graag met jou samen op basis van openheid en vertrouwen. Als er tijdens de overeenkomst zaken zijn die van invloed zijn op de uitvoering van de overeenkomst, zul je mij zo snel mogelijk in kennis stellen zodat ik tijdig de nodige maatregelen kan nemen.
Inschakelen derden
Ik mag altijd derden inschakelen bij het uitvoeren van de overeenkomst, als dat nodig is voor een goede uitvoering van de werkzaamheden. Ik laat jou dit weten als ik dit noodzakelijk acht.
Geen medewerking uitvoering overeenkomst
Als je niet meewerkt of op andere wijze uitvoering van de opdracht belemmert, mag ik mijn werkzaamheden voor jou helemaal of tijdelijk stopzetten. De schade die hieruit voortvloeit komt niet voor mijn rekening en ook geldt dat jij bent gehouden het overeengekomen bedrag te voldoen.
Duur overeenkomst
Wij gaan een overeenkomst aan voor bepaalde tijd, tenzij anders overeengekomen. Onze overeenkomst eindigt automatisch bij voltooiing van de werkzaamheden of na opzegging, met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand. Let op dat per dienst eventueel een andere opzegtermijn kan gelden.
Doorlooptijd
De overeenkomst dient binnen de aangegeven termijn te zijn afgerond, tenzij anders overeengekomen. Hebben niet alle (maatwerk/team/individuele) sessies of trainingen kunnen plaatsvinden en hebben wij daar ook niets over afgesproken? Dan heb je geen recht op een vergoeding van het gemiste deel van de opdracht of op restitutie van betaalde gelden.
Tussentijdse beëindiging of opschorting door mij
Ik mag onze overeenkomst beëindigen of opschorten als jij niet (volledig) voldoet aan jouw verplichtingen (je levert bijvoorbeeld niet of niet tijdig de gewenste informatie aan of je werkt niet goed mee).
Ik mag de overeenkomst ook beëindigen, als ik informatie heb ontvangen waaruit blijkt dat (verdere) uitvoering van de overeenkomst voor mij niet langer aanvaardbaar is.
Dus als jouw onderneming wordt geliquideerd of wordt beëindigd anders dan door overname of samenvoegen van ondernemingen of bij faillissement, surseance van betaling of aanvraag van WSNP aan jouw zijde.
Altijd geldt dat ik het recht heb op betaling van de factuur, waarbij ik minimaal de annuleringsvoorwaarden hanteer. Tot slot behoud ik altijd het recht, om naast die betaling ook schadevergoeding te vorderen.
Gevolgen tussentijdse beëindiging
Als de overeenkomst tussen ons wordt ontbonden, wordt de ontvangen prestatie in verband met de uitvoering van de opdracht niet ongedaan gemaakt. Eventuele schade die jij lijdt omdat ik de overeenkomst tussentijds beëindig, komt niet voor mijn rekening.
Tarief & prijzen
De tarieven en prijzen in zowel mijn aanbod (bijvoorbeeld website) als op de factuur zijn in EURO en exclusief btw, exclusief locatie- en catering kosten, tenzij anders vermeld.
Bij een fout, kennelijke vergissing of verschrijving op bijvoorbeeld (maar niet beperkt tot) mijn website of factuur, ben ik daar niet aan gebonden.
Wijziging tarief
Ik mag mijn tarief bij lopende overeenkomsten (doorlopende trajecten) zonder opgaaf van redenen wijzigen, met minimaal 1 (één) maand voorafgaand van ingang. Dit laat ik jou minimaal een maand voor de ingang van de wijziging bekend.
Een inflatiecorrectie, prijsstijging door overheidsbeslissing of een prijsstijging ter hoogte van maximaal 10% eens per jaar, geeft jou niet automatisch het recht de overeenkomst te ontbinden.
Tarief & overige kosten
Ik hanteer een vast tarief dat op voorhand bij jou bekend is. Bij afspraken op locatie breng ik reiskosten en overige kosten apart op de factuur in rekening.
(Aan)betaling
Tenzij anders aangegeven in deze voorwaarden of elders door mij, mag ik om een (volledige) aanbetaling vragen van de totale opdracht voor bepaalde tijd en 50% van de eerste maand bij een opdracht voor onbepaalde tijd (niet zijnde coaching trajecten). Bij een in company training factureer ik achteraf en eventuele voorbereidingsuren factureer ik achteraf op basis van nacalculatie.
Facturering
Als ik factuur voor mijn diensten, dan stuur ik de factuur per mail op afgesproken momenten en jij stemt in met die facturatie. De factuur wordt verzonden naar het bij mij bekende emailadres, tenzij anders overeengekomen.
Betaaltermijn
De factuur zul je binnen veertien dagen na dagtekening voldoen op het op de factuur aangegeven rekeningnummer, tenzij anders overeengekomen.
Overschrijding betalingstermijn
Bij overschrijding van de termijn ben je automatisch in verzuim. Vanaf dat moment mag ik mijn verplichtingen uitstellen tot aan de betalingsverplichting is voldaan. Blijf jij in gebreke, dan zal ik tot invordering overgaan.
Buitengerechtelijke kosten
De kosten met betrekking tot die invordering komen voor jouw eigen rekening. Denk aan de wettelijke rente, incassokosten met een minimum van € 150,00 en overige (buiten) gerechtelijke incassokosten verschuldigd.
- Diensten
Diensten die ik lever
Mijn werkzaamheden, diensten en bedrijfsactiviteiten zijn gericht op (maatwerk) begeleiding, training en coaching.
Open training en workshops (aanvullend)
Aanmelding, inschrijving en betaling
Na aanmelding ontvang je een bevestiging die jouw inschrijving definitief maakt. Na betaling zijn de inschrijving en aanmelding succesvol afgerond.
Locatie
De training of workshop vindt plaats op een nader te bepalen locatie. Maar, ik mag altijd van locatie veranderen als dat om welke reden dan ook nodig blijkt.
Annulering door jou
Annuleren doe je altijd schriftelijk en is kosteloos tot 1 maand voor aanvang van de training of workshop.
Annuleer je tussen 1 maand en 8 dagen voor aanvang, dan betaal je 50% van het geoffreerde bedrag.
Doorschuiven naar een volgend programma binnen 12 maanden is eenmalig kosteloos mogelijk, mits meer dan 8 dagen voor aanvang van het programma per e-mail aan mij gemeld. Bij annulering nadat je al hebt doorgeschoven worden 100% van de programmakosten doorbelast.
Je mag wel een ander in de plaats laten gaan, met voorafgaande goedkeuring van mij.
No-show
Bij no-show wordt geen geld teruggeboekt en een openstaande betalingsverplichting komt niet te vervallen.
Annulering/verplaatsing door mij
Een training of workshop gaat alleen door onder voorbehoud van voldoende inschrijvingen (minimaal 5). Ik mag de training of workshop bij onvoldoende deelnemers annuleren en/of de startdatum verplaatsen. Mocht een training of workshop niet doorgaan, dan ontvang je uiterlijk vijf dagen voor aanvang bericht.
Ik mag tot één week voor aanvang de datum wijzigen naar een later moment. Je wordt van de wijziging op de hoogte gesteld via e-mail. Ik gebruik daarvoor het laatst bij mij bekende mailadres. Jij bent dus zelf verantwoordelijk voor het (tijdig) doorgeven van een niet e-mailadres.
Gevolgen annulering door mij
Bij annulering wordt in overleg de inschrijving zonder kosten verplaatst naar een andere datum of geannuleerd en de eventueel betaalde kosten worden gerestitueerd.
Hinder
Als je op welke manier dan ook hinder veroorzaakt, mag ik jou na een waarschuwing en/of gesprek weigeren of verwijderen (ook in de toekomst). Je krijgt in zo’n geval het betaalde geld niet terug en jouw betalingsverplichting komt niet te vervallen.
1-op-1 traject (aanvullend)
Een 1-op- 1 traject bestaat uit een kennismakingsgesprek en meerdere losse sessies samen met mij, waarvan het aantal op voorhand vaststaat.
De afspraken voor de losse sessies worden in onderling overleg gemaakt. De sessies worden volledig voorafgaand betaald.
Betaling
(Aan)betaling vindt plaats via de manier zoals aangegeven op de website en voorafgaand aan de start van het traject, tenzij anders aangegeven of tenzij anders overeengekomen.
Annulering traject
Na aanmelding/inschrijving is het niet meer mogelijk om te annuleren. Daarom ben je verplicht het volledige bedrag te betalen en er bestaat geen restitutie bij al betaalde gelden.
Annulering door jou als consument (losse sessie)
Annulering van een individuele sessie kan kosteloos tot 24 uur voor de geplande tijd. Bij annulering binnen 24 uur voor aanvang ben ik genoodzaakt de sessie in rekening te brengen, tenzij er een zwaarwegende reden is waardoor de sessie niet door kan gaan.
Annuleer je de sessie op tijd, dan heb je eenmaal het recht hem kosteloos te verplaatsen.
Annuleer je vaker en meerdere sessies, dan komen zij te vervallen. Ik ben dan genoodzaakt om de sessies allemaal in rekening te brengen, tenzij er een zwaarwegende reden is waardoor de sessies niet door konden gaan.
No-show
Bij no-show komt de sessie te vervallen. Let op: er wordt geen geld teruggeboekt en een openstaande betalingsverplichting komt niet te vervallen.
Gevolgen annulering door mij
Bij annulering wordt in overleg de sessie zonder kosten verplaatst naar een andere datum of geannuleerd en de eventueel betaalde kosten worden gerestitueerd.
Offline of online
Een sessie vindt offline plaats, tenzij we in overleg anders hebben afgesproken.
In company (maatwerk) training of sessie (aanvullend)
Locatie
De locatie regelen voor in company trainingen valt onder jouw verantwoordelijkheid. Waarbij ik vooraf graag betrokken wordt bij de keuze van de trainingslocatie, dit vanwege specifieke wensen en daarmee de kwaliteit van de training te kunnen waarborgen.
Annulering door jou
Annuleren doe je altijd schriftelijk.
Annuleer je via een e-mail aan mij, tussen 1 maand en 8 dagen voor aanvang, dan betaal je 50% van het geoffreerde bedrag. Is dit binnen 8 dagen voor aanvang, dan is dit 100% van het geoffreerde bedrag.
III. Slotbepalingen
Klachten
Als jij een klacht hebt, dan vind ik dat heel vervelend. Een klacht los ik uiteraard graag samen met jou op. Mail je klacht (duidelijk) naar mij, zodat ik de klacht adequaat kan onderzoeken en ik een passende reactie kan geven.
Klachten dienen wel binnen een redelijke termijn van veertien dagen te worden geuit, later vind ik niet meer redelijk. Een klacht geeft jou ook niet het recht om betaling uit te stellen en jouw betalingsverplichting komt niet te vervallen.
In gebreke stellen
Samen zullen we bij een klacht, altijd proberen om eerst naar een oplossing te zoeken. Als nakoming blijvend onmogelijk is, stel je mij eerst schriftelijk in gebreke voor aansprakelijkheid door toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst kan ontstaan.
Je gunt mij altijd wel eerst een redelijke termijn om de tekortkoming te kunnen herstellen. Wat een redelijke termijn is, is per situatie verschillend omdat het wordt bepaald door de omstandigheden van het geval.
Aansprakelijkheid
Ik voer mijn werkzaamheden uit naar beste inzicht en vermogen. Maar, ik heb een inspanningsverplichting en geen resultaatsverplichting. Dit betekent dat ik mij natuurlijk tot het uiterste inspan om een goed resultaat te behalen, maar dat ik niet aansprakelijk kan worden gesteld voor (een tegenvallend) resultaat. Immers is 100% van jouw eigen inzet en commitment vereist voor een bepaald eindresultaat.
Ook ben ik niet aansprakelijk voor eventuele gevolgen van de coaching, omdat coaching je tot andere inzichten brengt die ook zijn weerslag zouden kunnen hebben in jouw directe omgeving.
Aansprakelijkheid ontstaat alleen als ik na een door jou redelijke gegunde termijn toerekenbaar tekort blijf schieten.
Ik ben alleen aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit de overeenkomst of als sprake is van kwade opzet of bewuste roekeloosheid aan mijn zijde.
Ik ben niet aansprakelijk voor indirecte schade zoals bijvoorbeeld en niet beperkt tot reputatieschade, gederfde winst, gemiste besparingen en gevolgschade etc.
Dat betekent dat ik niet aansprakelijk ben voor juiste en volledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail, noch voor tijdige ontvangst daarvan, het per abuis verzenden van een mail naar een verkeerd adres of overschrijding van een termijn, voor het niet behalen van een bepaald resultaat of een advies dat verkeerd uitpakte.
Het geeft jou geen recht tot schadevergoeding, tot ontbinding van de overeenkomst of een andere actie richting mij.
Aansprakelijkheidsbeperking
Als ik al aansprakelijk zou zijn, dan ben ik slechts beperkt aansprakelijk ter hoogte van het laatste factuurbedrag waar de aansprakelijkheid op ziet, met een maximum van € 2500,00.
Verval aansprakelijkheidsbeperking
Beperkingen met betrekking tot mijn aansprakelijkheid vervallen bij kwade opzet of bewuste roekeloosheid aan mijn kant.
Vrijwaring
Jij vrijwaart mij tegen alle aanspraken van derden gebaseerd op of samenhangen met de uitvoering van de overeenkomst, tenzij sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan mijn zijde.
Verjaring
Tot slot verjaart iedere vordering en/ of claim richting mij binnen twaalf maanden nadat onze overeenkomst is gestopt.
Overmacht
Van overmacht aan mijn zijde is sprake als ik word verhinderd om aan verplichtingen uit of aan de voorbereidingen van de overeenkomst te voldoen. Denk aan bijvoorbeeld, maar niet beperkt tot een internetstoring, een virusinfectie, hack, stroomstoring, epidemie, pandemie, staking, diefstal, brand, ziekte van mij(n dierbaren), aangescherpte (overheid) maatregelen, fouten in software of diensten van derden en een niet-toerekenbare tekortkoming van derden waarvan ik afhankelijk ben.
Onder overmacht versta ik ook alles waardoor nakoming van de overeenkomst door mij zo bezwaarlijk en/of kostbaar is geworden in vergelijking met de omstandigheid tijdens het aangaan van de overeenkomst, dat nakoming in redelijkheid niet van mij kan worden verwacht.
Duur overmacht
Tijdens de periode van overmacht mag ik mijn verplichtingen uitstellen. Uiteraard zal ik mij inspannen om een vervanger te vinden. Als het niet lukt om de overeenkomst na te komen binnen een periode die langer duurt dan dertig dagen mogen wij beiden de overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbinden.
Gevolgen overmacht
Wij zijn na die ontbinding niet verplicht om eventuele schade door de overmacht aan elkaar te vergoeden. Ook niet als wij een bepaald voordeel genieten. Voor zover ik op het moment waarop de overmacht begon, deels al verplichtingen ben nagekomen of nog zou kunnen nakomen, heb ik het recht om dat gedeelte te declareren. Jij zult mijn factuur dan voldoen alsof het een aparte overeenkomst is.
Vertrouwelijkheid
Wij spreken vertrouwelijkheid af ten aanzien van vertrouwelijke informatie die wij hebben verkregen van elkaar in het kader van de totstandkoming en/of uitvoering van de overeenkomst.
Informatie geldt als vertrouwelijk als dit is medegedeeld, als dit voortvloeit uit de aard van de informatie of als de ander had kunnen weten dat informatie vertrouwelijk was.
Het is jou in elk geval niet toegestaan mijn werkwijze, methoden, technieken en/of de inhoud van de adviezen of rapportages op welke manier dan ook openbaar maken althans om (inzage) te verstrekken in, tenzij ik hier schriftelijk toestemming voor heb gegeven.
Gerechtvaardigde breuk vertrouwelijkheid
Als wij op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak gehouden zijn om vertrouwelijke informatie aan een door de wet of door de bevoegde rechter aangewezen derde te leveren en kunnen wij geen beroep doen op een wettelijk of door de bevoegde rechter toegestaan recht van verschoning, dan bestaat geen recht op schadevergoeding of schadeloosstelling. Het geeft ook geen recht de overeenkomst te ontbinden.
Intellectueel eigendom
Intellectuele eigendomsrechten die ten aanzien van “Werk” door mij of derden zijn vervaardigd in het kader van onze overeenkomst, berusten bij mij of die derden. Het gaat dan bijvoorbeeld om, maar niet beperkt tot zowel voorlopige als content, tekst(en), digitale informatie, materiaal, etc…
Gebruiksrecht
Ik verleen jou een beperkt, niet-exclusief en niet-overdraagbaar recht tot gebruik van de intellectuele eigendomsrechten die berusten op het Werk. Dat betekent dat jij het Werk niet mag aanpassen, verkopen of mag gebruiken anders dan de verstrekte licentie, tenzij ik daar toestemming voor heb gegeven.
Boetebeding
Bij overtreding van de bepaling over intellectueel eigendom, ben je een direct opeisbare boete verschuldigd van € 1.000, -. Voor elke dag dat de overtreding voortduurt geldt een bedrag van € 250,00. Een ingebrekestelling is niet nodig.
Het voorgaande geldt onverminderd het recht om ook een schadevergoeding te vorderen.
Jouw privacy
Ik verwerk jouw persoonsgegevens alleen in het kader van onze opdracht en niet langer of uitgebreider dan noodzakelijk voor de uitvoering van de overeenkomst. Tenzij ik natuurlijk op grond van de geldende wet- of regelgeving verplicht ben om anders te handelen.
Recensie
Ik mag jou vragen om een recensie te schrijven die ik (eventueel in aangepaste vorm en met jouw (bedrijfs-) naam en foto) kan plaatsen op mijn website en /of mijn social mediakanalen. Die recensie laat ik staan voor onbepaalde tijd, maar op jouw verzoek zal ik die recensie verwijderen.